Vegan pizza maak je gewoon lekker zelf

recept vegan pizza

Vegan pizza maak je gewoon lekker zelf

Een veganistisch dieet wilt niet zeggen dat je nooit meer een pizza kan eten. Geef er je eigen draai aan zodat je het toch kan eten en genoeg voedingstoffen binnen krijgt. Zoals deze lekkere vegan pizza gemaakt van kikkererwtenmeel in plaats van tarwemeel. Voor alle vegas, vegans, flexies en iedereen die gewoon een keer plantaardige pizza willen eten.

Dit recept zagen we voorbij komen via de Instagram-pagina van topsporter Lucy Bartholomew. Als ervaren ultrarunner traint ze meerdere keren per dag en dat vraagt om goede voeding. Een bodem van kikkererwtenmeel is een grote bron van eiwitten. Beleg je pizza met jouw favoriete groenten en je hebt een gezond gerecht.

Ingrediënten vegan pizzabodem

  • 130 g kikkererwtenmeel (verkrijgbaar bij de AH)
  •  240 ml koud water
  • een gesneden ui
  • teentje knoflook, fijngesneden
  • 1 tl currypoeder
  • peper en zout

Bereidingswijze

  • Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius en leg bakpapier in een pizzapan (ronde bakvorm).
  • Meng in een grote kom het kikkererwtenmeel en het water met een garde, tot het een gladde textuur heeft.
  • Voeg dan de ui en de kruiden toe, en eventueel wat extra water als je het deeg te dik vindt.
  • Giet het deeg in de pizzapan en verspreid het. Bak 15 tot 20 minuten in de oven.
  • Haal het deeg uit de oven en gebruik voor de topping ingrediënten naar keuze. Op de foto is gekozen voor tomatenpasta, geroosterde pompoen, snijbiet, edelgist en chilisaus. Als de topping erop ligt, zet je de pizza nog een kwartiertje terug in de oven. Voor een frisse bite serveer je er een salade naast.

 

Lucy Bartholomew - vegan topsporter, vegan pizza

Vegan topsporter Lucy Bartholomew

Geen reactie's

Geef een reactie